مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21058 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر انساني بخواهد توبه كند و خود را از آلودگي پاك كند، چه بايد انجام بدهد؟



در خصوص سؤال شما، عرض مي شود هر انساني كه مي خواهد توبه كند و رو بسوي معبود خود كند، قبل از هر چيز بايد به شش امر توجه كند :

1.ندامت و پشيماني : بايد اول نسبت به معاصي و مخالفتها و ترك واجبات پشيمان شود. ندامت واقعي در حقيقت، آتشي است كه در دل او موجب انزجار سخت از گناه گذشته بوده و حالتي در درون انسان ايجاد مي كند كه گويي انسان باطناً از عملي كه در گذشته انجام مي داده، يك نوع حالت فرار دارد و از آن فاصله مي گيرد.

2. عزم و تصميم بر عدم برگشت به معصيت براي هميشه، و بايد به اين نكته توجه داشت كه ركن و پايه اساسي در مقام توبه، مسألة تصميم يا عزم بر ترك گناه است كه يك مسأله دروني و قلبي است.

3. اداي حقوق ديگران و جبران آنها.

4. قضا كردن واجباتي كه از او فوت شده و يا اشتباه انجام گرفته است.

5. ترس از گناهان گذشته و اصرار و تضرّع از خداي متعال در طلب عفو و بخشش و مغفرت. بايد توجه داشته باشيم گناهان گذشته، باطناً مانع قُرب به حق و سير و حركت به سوي اوست.

6. به جاي لذّت گناه، سختي طاعت را به جان خريدن.

علاوه بر 6 مرحله اي كه براي توبه خدمت شما عرض شد، به دو نكته هم بايد توجه نمود :

1. تفكر در حقيقت توبه و اينكه توبه به معناي بازگشت به سوي خداوند بخشندة مهربان است، و كسي كه توبه مي كند از همان ابتدا يك صفا و پاكي خاصي در دل احساس مي كند كه براي او بسيار شيرين و لذت بخش است و اين مي تواند رنج و زحمتي كه در ظاهر توبه مشاهده مي شود را جبران كند.

فرض كنيد عاشقي كه رابطه اش با معشوق در اثر بعضي اشتباهات و خطاها ضعيف شده است و معشوق به او بگويد كه اگر دست از اشتباهات خود برداري من هم فراموش مي كنم كه اصلاً خطايي صورت گرفته است، خداوند كه معشوق حقيقي است و حقيقت عشق است، هميشه ما انسانهاي عاشق خطاكار را دعوت به بازگشت به سوي خودش مي كند، اگر پاي خود را از بيراهه ها وكج راهه ها بيرون كنيم و قدم در راه خداوند نهيم، چنان لذت و سروري را احساس مي كنيم كه هيچ چيز نمي تواند مانع حركت ما بسوي خداوند باشد.

2. ممكن است شيطان در ابتداي توبه، گناهان ما را بسيار بزرگ و غير قابل بخشش جلوه دهد و بخواهد ما را از رحمت الهي مأيوس كند، بايد مواظب اين فريب شيطان هم باشيم و بدانيم كه خداوند چنان مهربان و بخشنده است كه تمام گناهان ما در برابر عظمت رحمت او مانند يك قطره در برابر درياست.

اميرالمؤمنين علي( در ابتداي دعاي شريف و عظيم كميل به چند صفت خداوند استعانت و ياري مي جويد كه اولين از آنها رحمت خداوند است. اللهم اني اسئلك برحمتك التي وسعت كل شيء.

پس بايد ضمن خوف و ترس از عذاب الهي و طلب بخشش از خداوند به رحمت واسعه الهي اميد داشته باشيم، و بدانيم كه اگر توبه ما حقيقي باشد، امكان ندارد كه خداوند نبخشد.ان الله يغفر الذنوب جميعاً

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.